Wpływ alkoholu na sen

2020-07-22   |   Blog   |   Dodał HILDING

Wiele osób uważa, że alkohol pomaga na sen i  jest to bardzo powszechny mit, którego trudno wykorzenić. Lampka wina przed położeniem się do łóżka rzeczywiście działa usypiająco, jednak tak naprawdę zmniejsza jakość snu. Nawet niewielka ilość tej używki sprawia, że sen jest krótszy i płytszy, przez co wypoczynek nie jest w pełni wartościowy. Trzeba zdać sobie sprawę z faktu, że występuje znacząca różnica pomiędzy łatwością zasypiania a dobrym snem. Dlaczego nie warto pić wieczorem alkoholu?

Zaburzenia równowagi w fazach snu

Aby lepiej zrozumieć wpływ alkoholu na nocny wypoczynek, trzeba poznać jak przebiega nasz sen. Składa się on z dwóch faz: REM, w której występują marzenia senne oraz NREM charakteryzującą się snem głębokim. Efektywny wypoczynek bazuje na równowadze między tymi etapami, które następują naprzemiennie. Spożycie alkoholu na godzinę przed zaśnięciem skutkuje zaburzeniami prawidłowego wzorca faz snu. Jest to złudne, ponieważ alkohol ułatwia zasypianie i przez 2-3 godziny faktycznie mamy głębszy sen, ale po czasie się on spłyca i skraca, przez co budzimy się wcześniej i mamy poczucie niewyspania. Już nawet małe dawki alkoholu pogłębiają fazę NREM na początku, jednak póżniej spłycają tę fazę oraz następuje redukcja etapu REM.

Zaburzenia rytmu dobowego

Spożywanie alkoholu wieczorem powoduje także zaburzenia rytmu dobowego. Można zaobserwować budzenie się w nocy oraz problemy z ponownym zaśnięciem. A ponadto wybudzanie się wcześnie rano i uczucie zmęczenia trwające cały dzień. Skutkuje to osłabieniem czujności oraz zdolności poznawczych, a także ma negatywny wpływ na nastrój - jesteśmy rozdrażnieni i nerwowi. Owo zmęczenie utrzymuje się przez cały dzień, zatem wieczorna lampka wina na rozluźnienie jest bardzo kusząca. Może spowodować to błędne koło schematu alkohol-sen, który działa na zasadzie warunkowania. Przez to możemy nabyć wrażenia, że bez przysłowiowej lampki wina, nie będziemy w stanie zasnąć.

Bezsenność - skutek alkoholu

U osób u których wystąpiło już uzależnienie, przerwanie spożycia napojów alkoholowych powoduje pojawienie się tzw. zespołu abstynencyjnego. Obejmuje on takie symptomy jak trudności z zasypianiem, wybudzanie w nocy, skrócenie długofalowego snu, a także wzrost ilości występujących faz REM, w których pojawiają się senne marzenia. To przede wszystkim sen długofalowy wpływa na poczucie wypoczynku, dlatego jego mniejsza ilość skutkuje poczuciem zmęczenia. W przypadku odczuwania takich objawów wypicie napoju alkoholowego wydaje się wtedy dobrym rozwiązaniem, co utrzymuje osobę w poczuciu, że alkohol dobrze wpływa na sen. Prowadzi to do wzmocnienia procesu uzależnienia alkoholowego.

 

Wszystko jest dla ludzi - napoje alkoholowe również - jednak należy zachować umiar. Sporadyczne spożycie alkoholu przed snem nie przyniesie większych szkód dla naszego organizmu, jednak systematyczne “wspomaganie” się nawet jego małą ilością może znacząco wpłynąć na zaburzenia naszego nocnego wypoczynku. Warto przed kolejną porcją wypitego trunku przekalkulować, czy chwilowa przyjemność jest wymierna do porannych skutków ubocznych.

Udostępnij

Znajdź sklep

Jesteś zainteresowany naszą ofertą? Skorzystaj z wyszukiwarki i znajdź najbliższy sklep z produktami Hilding Anders. Możesz kupić swój materac internetowo i stacjonarnie.

Ta strona używa plików cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na ich używanie, bez zmiany ustawień przeglądarki. Dowiedz się więcej