Co pomaga dziecku wyciszyć się przed snem?

2019-11-05   |   Blog   |   Dodał HILDING

Problemy ze snem u najmłodszych nie są niczym nowym, nieznanym. Marudzenie i płacz na chwilę przed zaśnięciem mogą być tak samo uciążliwe dla rodziców, jak częste budzenie się spowodowane skróconymi fazami snu dziecka. Aby ułatwić dzieciom zasypianie, wystarczy wprowadzić kilka zmian w wieczornym wyciszeniu malca. 

Codzienne rytuały przed snem 

W budowaniu poczucia bezpieczeństwa małego dziecka pomaga ustawienie jego naturalnego zegara biologicznego. Najmłodsi sami w sobie nie są w stanie tego zrobić, dlatego w tej kwestii najważniejsze są pomoc i zaangażowanie rodziców. To naturalne, że dzieci w początkowym okresie życia nie czują się bezpiecznie w miejscu, w którym się znajdują, dlatego równie ważne jest roztoczenie nad nimi parasola bezpieczeństwa, który będzie je uspokajał.

 

W życiu malca najważniejsza jest rutyna. Codzienne rytuały mają więc ogromne znaczenie w rozwoju dziecka, ale także w ustanowieniu jego pory snu. Regularność powtarzanych czynności po pewnym czasie będzie dla niego jasnym sygnałem, jaki chcemy mu przekazać. Wieczorem przykładowo, najpierw można wykąpać dziecko, następnie ubrać je w piżamkę, nakarmić i położyć do łóżka. Na początku malec może się buntować, jednak po pewnym czasie zrozumie, że kąpiel oznacza koniec dnia i nadciągający sen.

Odpowiednie warunki w sypialni 

To, jakie warunki panują w miejscu, w którym zasypia dziecko, jest dla niego kluczowe. Bardzo ważną rolę odgrywa materac – jest to przecież miejsce, w którym dziecko spędza większość czasu. Odpowiednio wyprofilowany materac na każdym etapie rozwoju malca zadba o prawidłowy rozwój szkieletu, a wentylowana pianka zapobiegnie rozwojowi bakterii i grzybów.

 

Kolejnym istotnym elementem, który wpływa na optymalne warunki w sypialni, jest jej wieczorne wietrzenie. Przegrzanie dziecka w zbyt ciepłym i dusznym pomieszczeniu może być dla niego niebezpieczne i uciążliwe, może być to także jeden z powodów, przez które nie chce ono zasnąć i komunikuje to płaczem. Stworzenie idealnego miejsca do snu nie wymaga dużo pracy, jednak warto pamiętać o zasłonięciu okien i zapaleniu lampki nocnej. Jasne, niebieskie światło negatywnie wpływa na zasypianie u dzieci, opóźniając ten proces. Dlatego też ważne jest, aby dwie godziny przez planowanym zaśnięciem nie pozwalać korzystać dzieciom z urządzeń elektronicznych – zamiast tego warto wybrać czytanie książeczki, co dodatkowo wzmocni więź pomiędzy rodzicem, a potomstwem.

Kąpiel i kojąca muzyka 

Czas kąpieli może być początkiem wieczornego rytuału, który ma na celu uspokojenie i wyciszenie dziecka. Aby tak się stało, warto zadbać o odpowiednie naświetlenie – zgaszona, żółta poświata sprawdzi się o wiele lepiej, niż jasne, niebieskie światło łazienki. Niektóre dzieci uwielbiają bawić się w wodzie zabawkami, jednak zazwyczaj skutkuje to nie do końca zamierzonym efektem, gdzie dziecko staje się zbytnio pobudzone, a nie zrelaksowane. Efekt uspokojenia z pewnością spotęguje dodanie do ciepłej wody olejku lub płynu o zapachu lawendy. Aby dostatecznie wyciszyć najmłodsze dzieci, można puścić im cichą, jednostajną muzykę. Jeżeli w ciąży słuchałaś spokojnych utworów, śmiało możesz puścić je swojej pociesze. Dzieci mają bowiem zdolność do rozpoznawania muzyki z okresu płodowego, co może je dodatkowo wyciszyć i pomóc w zaśnięciu.


Przed zastosowaniem którejś z rad warto mieć na uwadze, że każde dziecko jest indywidualne i inaczej reaguje na otaczające go bodźce. Jeden maluch od początku będzie idealnie zasypiał o tej samej porze, w trakcie gdy drugi będzie zdenerwowany. Najważniejsze jest to, aby wykazać się dużą wyrozumiałością i miłością w stosunku do małego człowieka.

Udostępnij

Znajdź sklep

Jesteś zainteresowany naszą ofertą? Skorzystaj z wyszukiwarki i znajdź najbliższy sklep z produktami Hilding Anders. Możesz kupić swój materac internetowo i stacjonarnie.

Ta strona używa plików cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na ich używanie, bez zmiany ustawień przeglądarki. Dowiedz się więcej