Jak zapewnić seniorowi spokojny sen?

2020-09-09   |   Blog - materace   |   Dodał HILDING

Każdy wie, że sen jest niezwykle istotny w codziennym funkcjonowaniu - dzięki niemu możemy odpocząć i w pełni się zregenerować. Jest on także bardzo ważny dla seniorów, którzy z wiekiem niestety mają coraz więcej problemów z bezsennością. Jak zadbać o higienę snu? Jak wspomóc seniorów i sprawić, aby ich nocny wypoczynek był wartościowy i zdrowy? Zapraszamy do lektury!

Higiena snu seniora - jak zadbać?

Dbając o higienę snu trzeba przyjrzeć się codziennej rutynie. Bardzo ważna dla seniora jest zdrowa dieta oraz posiłki o stałych porach. Powinny one zawierać tryptofan, czyli naturalny środek, który wspomaga sen, a zawierają go produkty mleczne, chude mięso, ryby, jaja, pestki dyni a także nasiona roślin strączkowych. Stałe pory jedzenia pozwolą wyznaczyć rytm dobowy, który może z wiekiem ulec rozregulowaniu. Bardzo ważna jest także aktywność fizyczna, oczywiście dostosowana do możliwości seniora - czasami codzienny półgodzinny spacer wystarczy. Warto zorganizować seniorowi warunki do spełniania jego hobby, które zapobiega nudzie, a także polepsza samopoczucie i uspokaja, na przykład spotkania z innymi, gry karciane czy też robótki ręczne. Trzeba także wprowadzić ograniczenie drzemek w ciągu dnia oraz odpowiednie oświetlenie - wieczorem dobrze jest zasłonić rolety i włączyć delikatne, ciepłe światło, które nie razi.

Bezsenność u seniorów - przyczyny

Problemy z zasypianiem i wybudzaniem się w nocy u seniorów mogą mieć związek z chorobami czy też urazami - na przykład bóle kręgosłupa, które nie pozwalają znaleźć wygodnej pozycji, albo problemy z oddawaniem moczu lub przy oddychaniu, przez które senior często przebudza się w nocy, co zaburza cykl dobowy. Czasami w nocy pojawia się konieczność przyjęcia leków, co również powoduje dyskomfort, wybudzenie i trudności z ponownym zaśnięciem. Bezsenność potęgują także niewłaściwe warunki w ciągu dnia, o których wspomniane było w pierwszym akapicie. U seniorów często występują trudności z zasypianiem związane z psychologią - przez lęki, stres czy depresje - w takim przypadku konieczna jest obserwacja i ewentualne wprowadzenie niezbędnej interwencji psychologa. Jeżeli wszystkie rozwiązania zawiodą, to w ostateczności można sięgnąć po farmakoterapię dostosowaną do stanu zdrowia seniora.

Jaki materac najlepszy dla seniora?

Wybierając materac dla seniora warto kierować się pewnymi wskazówkami. Przede wszystkim twardość powinna być dopasowana nie tylko do jego wagi, ale także preferencji - czy woli spać na twardym czy bardziej miękkim podłożu? Dobrym rozwiązaniem jest na przykład materac który posiada kilka rodzajów twardości. Ponadto warto wybrać elastyczny model, który dobrze podtrzymuje całe ciało w tym newralgiczne punkty takie jak biodra, barki oraz nogi. Na rynku można znaleźć materace termoelastyczne i dobrze wentylowane, które nie tylko dopasowują się do ciała, pozwalając na szybkie znalezienie wygodnej pozycji, ale także zapobiegają przegrzaniu się organizmu. Świetnym pomysłem jest materac lateksowy, który łatwo się czyści i nie gromadzi kurzu oraz wilgoci. Przy dokonywaniu wyboru materaca dla seniora, warto także wziąć pod uwagę to, czy dany model ma zdejmowany pokrowiec. Jest to spore ułatwienie, ponieważ można go wyprać w pralce, dzięki czemu łóżko zachowa czystość i higienę.

 

Odpowiedni i wartościowy sen seniora pozwoli mu cieszyć się dobrym samopoczuciem oraz poprawi stan jego zdrowia. Ponadto będzie on spokojniejszy, kiedy się wyśpi bez problemów i zakłóceń. Warto zapytać przed zakupem o poradę eksperta, którego można spotkać w sklepie lub znaleźć do niego kontakt na stronie internetowej. Na pewno pomoże on dobrać najbardziej pasujący materac do potrzeb i oczekiwań seniora.

 

Udostępnij

Znajdź sklep

Jesteś zainteresowany naszą ofertą? Skorzystaj z wyszukiwarki i znajdź najbliższy sklep z produktami Hilding Anders. Możesz kupić swój materac internetowo i stacjonarnie.

Ta strona używa plików cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na ich używanie, bez zmiany ustawień przeglądarki. Dowiedz się więcej