Zaburzenia rytmu snu - jak z nimi walczyć?

2021-01-14   |   Blog   |   Dodał HILDING

Nie trzeba nikogo przekonywać jak istotny w naszym życiu jest zdrowy sen. Jednak czasami z różnych względów nie możemy się nim w pełni cieszyć tak, jakbyśmy tego chcieli. Zaburzenia rytmu snu są bardzo uciążliwe i mogą skutecznie utrudnić codzienne funkcjonowanie. Czy można coś zrobić, aby z nimi walczyć? Jak osiągnąć na powrót spokojny i wartościowy sen? Podpowiadamy.

Czym są zaburzenia rytmu snu?

Każdy człowiek ma swój wewnętrzny zegar biologiczny, który wyznacza także najlepszy rytm snu i czuwania, co oznacza, że każdy z nas ma swoje najlepsze godziny na sen i na aktywność. Jedni wolą wcześnie kłaść się spać oraz wstawać między 4 a 5 rano (tak  zwane skowronki), a inni wolą pracować w porach nocnych i odsypiać w dzień (czyli są “sowami”). Jeżeli nasze obowiązki zawodowe pozwalają na takie dopasowanie, to jest to idealne rozwiązanie, częściej jednak musimy podporządkować swój odpoczynek pod wymogi otoczenia. Zaburzenia rytmu snu to właśnie takie niedopasowanie organizmu - niemożność zaśnięcia oraz trudności ze wstawaniem. Związane jest to z problematyczną sennością w ciągu dnia oraz możliwą frustracją. Dopasowanie rytmu snu do odpowiednich godzin jest procesem, który wymaga cierpliwości oraz konsekwencji.

Przyczyny zaburzeń rytmu snu

Uregulowanie rytmu snu jest teoretycznie dość proste: wystarczy zasypiać i wstawać z łóżka zawsze o tej samej porze, nawet w dni wolne od szkoły czy pracy. Główną przyczyną rozregulowania tego rytmu jest nieprawidłowa ekspozycja na światło - w ciemności organizm produkuje melatoninę, która odpowiada za uczucie senności, a światło (słoneczne lub sztuczne) hamuje jej wydzielanie. Światło - szczególnie to z ekranów telefonów, telewizorów, komputerów, może zdecydowanie utrudnić proces zasypiania, ponieważ to ono skierowane jest bezpośrednio na oczy, co najszybciej wpływa na niewłaściwy proces zasypiania i utrzymania snu. Jednak na sekwencję snu i czuwania wpływają także: rytm posiłków, wysiłek fizyczny, aktywność zawodowa i umysłowa, a niedopasowanie tych czynników również negatywnie wpływa na nocny odpoczynek.

Jak walczyć z zaburzeniami rytmu snu

Przede wszystkim należy zapewnić sobie odpowiednie miejsce do spania - zaciemnione, przewietrzone pomieszczenie, w którym nie słychać hałasów z zewnątrz. W sypialni najlepiej umieścić małe lampy emitujące światło o ciepłej barwie, dające efekt przytulnego, relaksującego wnętrza. Na dwie godziny przed położeniem się do łóżka warto zrezygnować z ciężkostrawnych posiłków oraz korzystania z jakiejkolwiek elektroniki, a zamiast tego można sięgnąć po książkę. Pamiętajmy jednak, że oświetlenie stron powinno padać zza naszego ramienia, aby nas nie rozbudzać. Istotna jest także wspomniana regularność w przestrzeganiu pór kładzenia się do łóżka i wstawania, nawet w dzień wolny, kiedy mamy ochotę wylegiwać się aż do południa. 

 

Zaburzenia rytmu snu mogą mieć bardzo uciążliwe skutki dla naszego ogólnego samopoczucia. Senność w ciągu dnia, zmęczenie, brak koncentracji i rozdrażnienie to tylko niektóre symptomy świadczące o niewłaściwym nocnym odpoczynku. Jeżeli problem będzie występował nadal, mimo wprowadzonych zmian, warto udać się na konsultację do specjalisty.

Udostępnij

Znajdź sklep

Jesteś zainteresowany naszą ofertą? Skorzystaj z wyszukiwarki i znajdź najbliższy sklep z produktami Hilding Anders. Możesz kupić swój materac internetowo i stacjonarnie.

Ta strona używa plików cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na ich używanie, bez zmiany ustawień przeglądarki. Dowiedz się więcej